Marilah Hidup Dengan Bahagia Ceria

Di hadapan kita terbentang dua jalan, jalan yang benar dengan jalan yang salah, jalan menuju kepada penderitaan dan jalan menuju kebahagiaan. Aku ingin menulusuri jalan yang benar walaupun penuh duri dan aku ingin bahagia bukannya derita. Allah memberi apa yang dipinta. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama-sama pandangan hamba-Nya. Sentiasa optimis dan yakin akan janji-janji Allah. Tuhan bimbinglah kami ke jalan-Mu yang lurus...

Esok akan merekah bunga yang harum baunya mengusir segala kesedihan dan menjadi penghibur hati.

Semua orang, baik yang memiliki istana mahupun yang memiliki rumah sederhana, pasti menjalani kehidupannya, tetapi siapakah yang benar-benar meraih kebahagiaan dalam hidup?

Kuturuti keinginanku, ternyata ia memperhambakanku. Sekiranya aku menerima apa yang ada, tentu aku menjadi orang yang merdeka.

Seandainya tiada nyalaan api di sebelahku, tentulah bau harum kayu gaharu tidak akan tercium

Wanita yang berakal dapat mengubah sahara yang tandus menjadi taman yang indah lagi subur.

Ambillah daripada angin sepoi-sepoi kelembutannya, dari minyak wangi keharumannya dan dari gunung ketegaran dan kekukuhannya.

Jangan pernah berputus asa, kerana perubahan itu akan terjadi beransur-ansur. Anda akan meghadapi banyak rintangan yang melemahkan semangat, maka jangan biarkan ia menguasai anda.

Sesungguhnya peralihan dari kekeliruan kepada kebenaran memerlukan perjuangan yang panjang, tetapi semua itu terasa indah jika anda benar-benar yakin dan setelah anda memperolehnya, anda akan rasa betapa bertuahnya menjadi seorang anda..

Selidikilah masa lalu dan masa sekarang anda, kerana kehidupan ini terdiri daripada bermacam-macam pengalaman yang berkesinambungan, sesorang harus keluar darinya dengan membawa kemenangan.

Sungguh menkagumkan perihal orang mukmin itu kerana semua urusannya hanyalah baik baginya.

Rembulan tertawa dan bintang-bintang bersorak-sorai lalu mengapa kita biarkan kesedihan membunuh dan mencekik kita?

Usirlah semua kesedihan dengan menyebut nama Allah yang bergantung pada-Nya segala sesuatu dan hindari serta jauhilah hawa nafsu yang melenakan.

Sesungguhnya kebahagiaan itu ada dalam diri anda. Kerana itu sudah seharusnya anda mengerahkan jerit payah anda untuk memperbaiki diri sendiri.

Adakalanya jiwa ini mengeluh kerana musibah yang menimpanya padahal ada jalan keluarnya semudah membuka ikatan

Janganlah engkau mengeluh jika suatu hari mengalami kesulitan, kerana sesungguhnya andapun pernah mengalami kemudahan dalam waktu yang cukup lama.

Jadilah wanita yang paling bahagia..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...